Reizen is het hart verwijden!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu Reizen is het hart verwijden!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu

Reizen is het hart verwijden!!

Blijf op de hoogte en volg Gitty

15 Augustus 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Woensdag 15 augustus.
Reizen is het hart verwijden! De spreuk van de dag. We hebben ondervonden dat dit ook echt zo is!
Vandaag is het Maria Hemelvaart en dat is een feestdag in Spanje! We gaan naar de heilige mis om 12.00 u en zijn er al om 11.20 u en de hele kerk zit en staat al helemaal vol met mensen. Zij komen niet alleen voor de mis, maar om het enorme wierookvat dat aan een heel dik touw zit, van de ene kant naar de andere kant van de kerk te zien zwaaien. Dit doen ze normaal alleen als er genoeg geld gedoneerd is door mensen. Maar met feestdagen doen ze het altijd! Om 11.45 u, de mis was dus nog niet begonnen, kwam er beweging in het wierookvat, eerstbkleine zwaaien, maar algauw zwaaide het inderdaad van de ene kant van de kerk naar de andere kant, we vonden het indrukwekkend.
Maar toen het vat weer stil hing, begonnen de mensen te klappen. Dat vonden we nou weer ongepast, het is geen attractie, het is een ritueel en daar hoort geen geklap bij. Ook gingen er gelijk een heleboel mensen de kerk uit, dat vond ik nou niet zo erg, want nu wist ik een zitplaats te bemachtigen en zat ik naast een duitse man te zitten, die we al vaker waren tegen gekomen op de camino. We hadden niet veel verwachtingen van de mis, want de toeristen lopen er ook en zelfs een gids met een grote groep loopt daar een rondleiding te geven. Omdat ik nu in een bank zat, kon ik mezelf goed afsluiten van alle gedoe rondom mij. Ik voel me dankbaar en vind het mooi. En als ze het Ave Maria gaan zingen, komen toch weer de tranen, zo prachtig klinkt het. De duitse man naast me ziet het en troost me op een heel mooie manier, zo mooi en ik ben blij dat ik juist naast hem zit. Ik heb het hem later ook verteld, dat vond hij weer een fijn gevoel, dit is het camino gevoel, de een helpt de ander, zo kan iedereen iets voor een ander beteken.
Gisteren werden wij nog verrast! We willen naar beneden met de lift, komt daar een vrouw uit en .. Is het de italiaanse vrouw Anna die een dag met ons is meegelopen en later vertelde dat ze daar zo blij mee was, omdat ze anders niet had geweten hoe ze die dag door had moeten komen. Ze is heel blij om ons te zien en dat is wederzijds. Ze rent weg en zegt dat wij moeten wachten, want ze wil ons iets geven. Komt ze met een soort lint aan met pelgrimstekens erop en verteld waarom zij dit aan ons wilt geven. We staan allebei met kippevel te luisteren naar haar verhaal. Soms weet je niet, wat je voor een ander met n heel klein gebaar kan betekenen. Wat krijgen wij toch mooie kadoos op onze camino, fantastisch!

De spreuk van de dag is weer erg toepasselijk:
Reizen is het hart verwijden!!

• 15 Augustus 2012 - 22:28

Bob En Nettie:

We kunnen geen woorden meer vinden om uit te drukken hoeveel respect we voor jullie hebben dat jullie deze camino hebben volbracht. Wat een geweldige prestatie en wat een goed gevoel moet dat jullie geven. We hopen dat jullie dat fijne gevoel nog even kunnen vasthouden en nagenieten van al jullie bijzondere ervaringen en ontmoetingen met net zo bijzondere mensen als jullie zijn! Dikke knuffels uit Sommelsdijk.

• 16 Augustus 2012 - 02:01

Maria:

Tjee, het was me helemaal ontgaan dat het vandaag (gisteren) Maria Hemelvaart is (was): altijd een tricky dag voor mij ;-) maar ook dit jaar was het nog niet zo ver, gelukkig maar! Fijn dat jullie het indrukwekkende wierookvat door de kerk hebben zien zwiepen. Ik heb dat 10 jaar geleden ook gezien, al wist ik toen nog niets van de Camino di Santiago.
    Inmiddels 10 jaar ouder, gepokt en gemazeld, zijn onze vrienden in Santiago beland en zal Pup daar over ongeveer een week aankomen als het allemaal goed gaat. Ik vond het fijn jullie verslagen te lezen en hoop jullie binnenkort weer te zien in ons aller vertrouwde Bleiswijk!
    'n Knuffel van Maria

• 16 Augustus 2012 - 13:06

Marjon:

Hoi Gitty en Gerard,

Ik zat een boek te lezen over een lange-afstandsloopster en ik moest aan jullie denken. Gezocht op internet en zie dat jullie net zijn aangekomen. Gefeliciteerd, wat een prestatie!!
    En wat een verhalen over jullie belevenissen. Ik zit ze soms met kippevel te lezen.
    Ik hoop dat jullie nog lang van het gevoel van deze weken kunnen genieten.
    Tot in Bleiswijk.
    Groetjes,
    Marjon

• 16 Augustus 2012 - 21:14

Annemarte:

Hee!

gefeliciteerd met het volbrengen van de camino, al zal die nooit meer helemaal ophouden! ;-) geweldig om julilie ervaringen te lezen! volgens mij hebben jullie echt een geweldige tijd gehad!

geniet nog van de laatste dagen!

xx

• 16 Augustus 2012 - 21:34

Astrid En Peter:

Lieve Gitty en Gerard,
    Gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie. Bedankt voor de uitgebreide reisverslagen, leuke, mooie en vaak ook ontroerend verhalen. We zijn ook benieuwd naar jullie persoonlijke verhalen, dus tot over ruim een week in Bergschenhoek.

• 17 Augustus 2012 - 12:10

Ans :

in een woord geweldig wat eeen prachtigeverhalen een dikke pakkerd voor jullie beide gr ans

• 17 Augustus 2012 - 12:10

Ans :

• 17 Augustus 2012 - 13:48

Dolf En Janine:

Hoi Gerard en gitty, wat geweldig dat het jullie gelukt is. We hebben er ook geen moment aan getwijfeld. Super. En petje af. Wat een ervaringen hebben jullie, in alle opzichten, opgedaan. We zijn , nog steeds, super trots op jullie. Door onze vakantie is deze reactie een beetje laat. We zijn gisterenavond teruggekomen. Maar beter laat dan..... Een super grote knuffel van ons

• 17 Augustus 2012 - 15:40

Meiny:

Geweldig wat een prestatie. Heel goed. geniet nog lekker na.
    Heel veel groetjes Bert en Meiny.

Ida:

kippevel!!!!! geweldig, gitty en gerard!!!!! ben ook een beetje emotioneel. toch maar gedaan zo even met zijn tweeen. en die gerard joh, we zeiden het toch wel,die laat zich niet gek maken, ga gewoon zijn eigen gangetje, haha en samen he. gefeliciteerd. kzie jullieeeeeeeeeeee. xxxxxxxxxxxxxx

• 18 Augustus 2012 - 20:44

Ida:

beetje veel he. dacht dat hij het niet deed. haha, goed gemeend.

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

De camino

Na een jaar van voorbereiding is het dan bijna zover.....we gaan pelgrimeren! We gaan op weg naar Santiago de Compostela. We beginnen in Frankrijk in St. Jean Pied de Port en gaan via de Pyreneeën naar Spanje.
Zondag 25 maart hebben we in de mooie kathedraal te Roermond samen met nog +/- 100!!pelgrims de pelgrimszegen gekregen. Het was mooi en..indrukwekkend.Tineke vd Knaap was daar met zoon en schoondochter ook aanwezig. Ik (Gitty)heb met Tineke al heel wat kilometers gemaakt om te trainen. Maar Tineke is nu al op weg naar Santiago en komt half juni weer terug.
Nu zijn Gerard en ik samen gaan trainen. Dat wil zeggen: We beginnen samen en eindigen samen en daar tussenin lopen we ieder onze eigen wandeling, aangezien we een heel ander tempo hebben. Dat klinkt misschien raar,maar voor ons werkt het wel goed en we verliezen elkaar niet uit het oog.
Afgelopen weekend zijn we ook op deze manier in zuid Limburg gaan trainen. En wat hebben we daar van genoten, prachtige natuur en mooi weer. Alleen was het wel iets zwaarder dan we in eerste instantie dachten. De eerste dag een pelgrimswandeling van 12 km en de andere 2 dagen 15 km. Hier langs de Rotte is het een fluitje van een cent, maar daar!!!met al die heuvels!!!
Best zere kuiten gekregen. Maar we hebben er zeker vertrouwen in, dat het helemaal goed gaat komen op de Camino.
Nu nog de laatste voorbereidingen treffen en dat valt ook nog niet mee, want voor een digibeet zoals ik, is het allemaal nog best moeilijk. Maar met hulp van onze kinderen komen we er vast wel uit.haha
Word vervolgd.
Gerard en Gitty