De pelgrimsz( r) egen! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu De pelgrimsz( r) egen! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu

De pelgrimsz( r) egen!

Blijf op de hoogte en volg Gitty

14 Augustus 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Hoera!!!!
We zijn er!!!
Vanmorgen om 7.10 u vertrokken uit onze albergue in Pedrouzo. En die was weer gevuld met toeristenpelgrims, misschien ook wel goed, dan komen we weer met beide benen op de "grond", hihi.
Het was volgens de gids nog 21 km te gaan, maar volgens de paaltjes nog 16 km en wat moet je dan geloven?? Op een gegeven ogenblik, kwamen we geen paaltjes meer tegen waarop de km waren aangegeven en Gerard zei nog: " ze zijn er zeker achter gekomen dat de paaltjes niet meeer kloppen". En dat was dus zo, gewoon dus toch de 21 km te gaan !!!! Ook zou je op de Monte do Gozo: (de berg van vreugde) de kathedraal al moeten zien liggen, waren het niet dat de bomen al zo gegroeit zijn, dat we ook die niet konden zien, jammer. De camino blijft verrassen, zo valt het mee en zo weer tegen. En dan echt die laatste kms....
er zijn mensen die nemen de bus, omdat het zo' n saai stuk is. Dat hebben wij ook gedaan om in Burgos te komen, maar nu vonden we dat echt niet gepast, die laatste km moet je gewoon lopend doen, als een " echte " pelgrim!!
Dus moesten we de hele stad door en dan gaat er toch wel iets door je heen en volverwachting klopten onze harten!!! Dan zien we toch iets leuks, een man met een kruiwagen vol pelgrimsspullen en een hond erbij, zo kun je dus ook naar Santiago, mooi om te zien!
En dan, de spanning stijgt..... om half 3 komen we de hoek om en zien we het grote plein en de Kathedraal!!!! En dan komen toch de tranen, vreugde tranen om wel te zijn, WE ZIJN ER!!!!!
Geweldig gevoel, we hebben het gehaald zonder al te veel blaren en gekke dingen. Samen met Oda en Anita gaan we onze Compostela halen, eerst in een lange rij, maar dan eindelijk hebben we hem, joepie!! We feliciteren elkaar, want we zijn ook blij dat we dit met hen hebben kunnen delen. Eerst waren van plan om morgen pas foto' s te maken van ons voor de kathedraal, want het regende. De foto hebben we ondanks de regen toch gemaakt, het voelde voor ons als de Pelgrimszegen!
Ja, nu moeten we nog op zoek naar een slaapplaats. Oda en Anita moeten eerst hun bagage ophalen in het Seminario Menor de Belvis, dus dat maar eerst doen, er zal daar vast geen plaats meer zijn voor ons om te slapen. We hebben geluk en kunnen er toch slapen, dat is erg fijn, want om in de regen nog lang te moeten zoeken naar een slaapplaats met je rugzak op is niet een fijn gevoel. Nu hebben we een kamer voor ons 2 tjes, met heerlijk schone lakens en handdoeken en.. Een ontbijt. We mogen nu gaan uitslapen, als we dat nog kunnen.
Tot morgen, want dan gaan we naar de kerk en dat wordt ook vast iets speciaals.
Wij gaan het vieren!!!!!
Adios amigos!!!

Lieve Gitty en Gerard,
    jullie hebben je camino gelopen! Een geweldige prestatie.. petje af! Geniet nog van de resterende dagen en we zien elkaar weer in Bleiswijk.

• 14 Augustus 2012 - 19:13

Lucie & Matt:

Hé camino-kampioenen,

Gefeliciteerd, jullie hebben 't toch maar mooi gedaan!!! Enne.... hebben jullie 't laatste stukje niet op handen en knieën gedaan zoals pelgrims dat deden in de Middeleeuwen? Had ik wel verwacht....(geintje hoor, we doen jullie dit echt niet na...)!
    Vandaag regelmatig aan jullie gedacht, hier hebben we nl. zomers weer en bij jullie zag ik op de weerkaart vooral regen. Maar dat zal ook vast 'n ssymbolische functie hebben, dan kun je de laatste restjes van wat je allemaal wilt achterlaten daar in Spanje van je afspoelen.
    Hopelijk kunnen jullie de komende dagen nog lekker genieten en bijkomen en valt 't mee met de toeristische kermis die er misschien ook wel bijhoort in zo'n pelgrimsoord.

dikke knuffel, groetjes, L&M

• 14 Augustus 2012 - 19:17

Leo En Nel:

Gerard en Gitty
    Van harte Gefeliciteerd met jullie camino.
    Wat fantastisch.
    Geniet nog van jullie "vrije tijd".
    Groetjes Leo en Nel

• 14 Augustus 2012 - 19:53

Nel En Gerrit Kranenburg:

Lieve Gitty en Gerard.
    Van harte gefeliciteerd,geweldig,wat een prestatie.
    Geniet nog van de dingen die komen gaan en je welverdiende rust.
    Bedankt voor alle mooie ,interesante en komische verhalen.
    Liefs van Nel en Gerrit.

• 14 Augustus 2012 - 20:24

Sylvia Stolk:

Lieve kanjers!

Jullie mogen erg trots zijn op jullie zelf!
    De Camino gelopen met zoveel ervaringen,emoties en herinneringen om in de rugzak mee naar huis te nemen.Helemaal speciaal dat jullie dat samen hebben kunnen doen!
    Ook heel fijn dat de kids en kleinkids ook aanwezig waren erbij via berichten en foto's.

Geniet nog even van de rust en het zal best even wennen zijn in Nederland:jullie zijn best lang weggeweest en ik denk in jullie gevoel nog langer.
    Dit pakken ze jullie nooit meer af!
    Ik zou er maar lekker een paar borrels op nemen:PROOST!

Liefs en hopelijk tot gauw, knuffels Sylvia XXXXX

• 14 Augustus 2012 - 20:55

Nancy:

Wat een topprestatie,daar mag je meer dan trots op zijn :-)
    Goed gedaan !
    X,
    Nance

• 14 Augustus 2012 - 21:08

Kathe:

Hoi luitjes van harte gefeliciteerd met deze mooie prestatie.
    Wat ontzettend knap en mooi dat jullie dit zo samen hebben gedaan.
    Lekker na genieten en koesteren.
    We zien en spreken elkaar gauw.
    Liefs Kathe xxx

• 14 Augustus 2012 - 21:22

Liana:

Superrrrrr!!! Gefeliciteerd!! jullie hebben 't gefikst!! 't zit erop....jullie gaan 't missen denk ik maar ik ben blij jullie weer snel te zien. Ik neem d'r ook een borreltje op!! nog een paar mooie dagen een "zalige" mis en een gezegend einde van een bijzondere pelgrims reis.
    Dikke zoenen XXXXXXXXXXXXXXXXX Liaan

• 14 Augustus 2012 - 21:37

Ton&Gerda:

Geweldig!!!!!!!! Gefeliciteerd. Wat een bijzondere prestatie.
    Geniet nog lekker even van jullie vakantie en tot ziens in Bleiswijk.
    Groetjes Ton en Gerda.

• 14 Augustus 2012 - 21:37

Marjo:

Lieve Gitty enGerard, Wat een geweldige prestatie!!! Het zit er bijna op en ik heb enorm genoten van jullie verhalen! Geniet nog van de laatste dagen en dan met een hoofd vol verhalen terug naar huis!!Veel liefs van Marjo en tot gauw xxx

• 14 Augustus 2012 - 22:05

Jan En José:

Brok in mijn keel vanwege je laatste verslag Git! Van harte gefeliciteerd met jullie zeer geslaagde pelgrimstocht en heel erg bedankt dat we via jouw verslagen zo met jullie mee mochten leven! Tot spoedig ziens en zoens ;-)

• 14 Augustus 2012 - 22:08

Philip En Ria:

Beste gitty en Gerard jullie hebben het gedaan geweldig ik ben trots op jullie nu nagenieten en ik zie je dinsdag weer bij pinkelotje groetjes ria

• 14 Augustus 2012 - 22:27

Gerdien En Michel Vijverberg:

Gefeliciteerd, fijn dat je dit samen hebt kunnen doen. wij hebben genoten van je verslagen. Weer een goede reden om onze foto's van de camino te pakken.
    Groeten uit Bergschenhoek Gerdien Vijverberg.

• 14 Augustus 2012 - 23:27

Tineke:

He Gitty en Gerard,
    Dikke zoenen voor jullie geweldige prestatie. Dit is een ervaring die niemand jullie meer af neemt.Heb genoten van je reisverhalen . Als jullie weer terug zijn in Bleiswijk hebben we veel om over te praten.
    Ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie foto's.
    Morgen eerst nog de pelgrimsmis in de kathedraal. Hoop voor jullie dat het grote wierookvat de lucht in gaat; is indrukwekkend.
    Geniet er nog van en ik zie jullie gauw in Bleiswijk.
    Dikke kus tineke

• 14 Augustus 2012 - 23:27

Tineke:

He Gitty en Gerard,
    Ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie foto's.
    Geniet er nog van en ik zie jullie gauw in Bleiswijk.
    Dikke kus tineke

• 15 Augustus 2012 - 07:35

Geja:

GEFELICITEERD!

Goed gedaan, genoten van jullie verhalen!

• 15 Augustus 2012 - 08:57

Puk:

ola van harte gefeliciteerd met deze uitzonderlijke prestatie

ik ben benieuwd naar je andere verhalen je zult er vast nog veel meer hebben.

ik heb genoten van je verslagen en ik ga je zien op 4 september fijne dagen nog en een goede thuisreis

liefs puk

• 15 Augustus 2012 - 13:51

Bob En Nettie:

Lieve Laura, Martin, Maud, Stijn, Myrna, Rutgher en Stan,
    Jullie hebben je ouders en opa en oma een poos moeten missen maar wat zullen jullie supertrots op ze zijn en straks weer blij om ze vast te kunnen pakken.
    Gitty en Gerard, chapeau met deze mooie prestatie, jullie zullen vast nog wel even tijd nodig hebben om alle indrukken een plekje te geven. Een volle rugzak met verhalen mee terug naar huis, we hebben met jullie meegenoten! Bedankt daarvoor. Dikke knuffel en een veilige reis huiswaarts.

• 15 Augustus 2012 - 17:58

Tiny Jan En Xantos:

Voor ons hebben jullie gewoon aan de olympische spelen meegedaan.!!!Super Super Super.Wat zijn jullie een mooie ervaring rijker!Jullie zijn natuurlijk niet gehuldigd,maar dat doen wij wel in Bleiswijk.

Dikke zoen van jan en 10.

• 15 Augustus 2012 - 18:12

Leonie En Marijke :

Hallo!
    Stiekem in ons hostal toch julie blog opgezocht :-)
    Het was erg bijzonder om jullie vandaag tegen te komen na 6 weken! Geniet van deze week en het leven na de camino!!

Liefs marijke en leonie

• 16 Augustus 2012 - 21:26

Astrid En Peter:

Lieve Gitty en Gerard,
    Gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie. Jullie hebben wel heel wat meegemaakt.... Benieuwd naar de verhalen, hoewel de verslagen op deze site al een goed beeld geven. Bedankt! Geniet er nog even van en tot in Bleiswijk.

• 17 Augustus 2012 - 09:40

John En Els:

Hallo Git en Gerard

Goed hoor dat jullie het gehaald hebben,van harte gefeliciteerd.
    Het was leuk jullie op deze reis te volgen hebben we ook een beetje van de sfeer geproeft

Groeten John en Els

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

De camino

Na een jaar van voorbereiding is het dan bijna zover.....we gaan pelgrimeren! We gaan op weg naar Santiago de Compostela. We beginnen in Frankrijk in St. Jean Pied de Port en gaan via de Pyreneeën naar Spanje.
Zondag 25 maart hebben we in de mooie kathedraal te Roermond samen met nog +/- 100!!pelgrims de pelgrimszegen gekregen. Het was mooi en..indrukwekkend.Tineke vd Knaap was daar met zoon en schoondochter ook aanwezig. Ik (Gitty)heb met Tineke al heel wat kilometers gemaakt om te trainen. Maar Tineke is nu al op weg naar Santiago en komt half juni weer terug.
Nu zijn Gerard en ik samen gaan trainen. Dat wil zeggen: We beginnen samen en eindigen samen en daar tussenin lopen we ieder onze eigen wandeling, aangezien we een heel ander tempo hebben. Dat klinkt misschien raar,maar voor ons werkt het wel goed en we verliezen elkaar niet uit het oog.
Afgelopen weekend zijn we ook op deze manier in zuid Limburg gaan trainen. En wat hebben we daar van genoten, prachtige natuur en mooi weer. Alleen was het wel iets zwaarder dan we in eerste instantie dachten. De eerste dag een pelgrimswandeling van 12 km en de andere 2 dagen 15 km. Hier langs de Rotte is het een fluitje van een cent, maar daar!!!met al die heuvels!!!
Best zere kuiten gekregen. Maar we hebben er zeker vertrouwen in, dat het helemaal goed gaat komen op de Camino.
Nu nog de laatste voorbereidingen treffen en dat valt ook nog niet mee, want voor een digibeet zoals ik, is het allemaal nog best moeilijk. Maar met hulp van onze kinderen komen we er vast wel uit.haha
Word vervolgd.
Gerard en Gitty