Nog 100 km te gaan! - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu Nog 100 km te gaan! - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu

Nog 100 km te gaan!

Blijf op de hoogte en volg Gitty

09 Augustus 2012 | Spanje, Portomarín

Gisteren avond ook nog n beetje mijn verjaardag gevierd met "vrienden "van de camino. We wilden wat gaan drinken en daar zaten ze... Peter ( de belg) thomas en piedro ( de duitste jonge mannen) claudia( ook duits) . We hebben ze op een drankje getrakteerd en het werd zo gezellig dat we ook met zn 6 en hebben gegeten. En laat daar nou ook livemuziek zijn van n gitarist, hij deed het wel aardig maar het heeft me niet echt geraakt. " Pas" om 22.15 u in bed en het was weer lekker warm daar. Om 6.00 eruit, we ontbijten nog ergens en Gerard eet zn geroosterd brood met knoflook en tomaat!! Ja, je wilt de gewoontes van het land ook wel eens proberen en het viel hem niet tegen!!
Om 7.30 op pad, weer door kronkelige paadjes, eeuwen oude eikenbomen, met mooie knoestige stammen en heel veel kastanjes, dus dat wordt hier veel kastanjes eten, er hangt zoveel aan de bomen. Het lijkt hier wel n beetje op de ardennen en het blijft mooi. Ik ga koffie drinken en wacht op Gerard, daar komt hij aan met de twee nederlandse vrouwen, die ook bij ons op de kamer sliepen, Oda en Anita! We kletsen wat en vertellen hun dat ze van nu 2 stempels per dag moeten hebben.
We zijn bijna bij het 100 km punt en daar willen we samen naar toe. Eerst zie ik het 101 kmpunt en weet dat Tineke hier een foto van heeft. Want ja, dat 100 km paaltje is wel vies volgekladderd, maar toch een foto waard!
Om 11.30 u eten we ons brood op en dan nog 9 km te gaan en dat wordt nog zwaar, want het is weer erg warm, zeker 32*! Dus zweten!!!
Eindelijk in Portomarin, dat is een stad bij een stuwmeer en een enorme brug erover. Indrukwekkend om te zien, de kant heeft vele kleuren en verschillende lagen. Foto' s komen! Dan klimmen we de trap op de poort onderdoor en nemen de eerste de beste albergue Ferramenteiro. We zijn moe en willen niet verder! Het heeft wel 110 bedden, maar ruim en schoon. En de was gaat in de wasmachine, dat wassen met de hand ben ik ook n beetje zat!
Nu gaan we een restaurant op zoeken, lekker eten.

• 09 Augustus 2012 - 18:30

Sylvia Stolk:

Lieve Gitty en Gerard,

ik ben weer een paar dagen de hort op,dus reageer nu nog even.
    Fijn dat de laatste loodjes(100 km.)in zicht zijn.
    Succes het laatste stuk!

Ik ben heel trots op jullie, liefs Sylvia X

• 09 Augustus 2012 - 19:08

Rutger, Myrna En Stan:

Jaaaa nog maar 100km! Super goed.

Succes met de laatste loodjes, wij wachten met smart op jullie thuiskomst

Dikke knuffel vak ons

• 09 Augustus 2012 - 19:11

Bob En Nettie:

Geweldig kanjers "nog maar 100 km" te gaan maar zoals je weet wegen de laatste loodjes meestal het zwaarst! Maar met in het achterhoofd wat jullie al weggewandeld hebben komt dat vast wel goed. Hoop dat je knietjes het goed houden verder. Heel veel toi toi toi van ons. xx

• 09 Augustus 2012 - 20:16

Jeannette:

Hoi gerard en gitty, dit gaat helemaal goed komen ! Superknap hoor!
    Geniet van het laatste stuk ! Groeten van wjfl xx

• 09 Augustus 2012 - 22:56

Leni:

Lieve Git en Gerard, jullie zijn er bijna!!!
    Ik ga een weekje kamperen en als ik zaterdag terug ben, zijn jullie er!!!!!! En zondag weer in Nederland...
    Ik wens jullie een mooie laatste wandelweek met een pluim op jullie hoed!
    Veel liefs en tot gauw van zus Leen

• 10 Augustus 2012 - 08:42

Kees En Jeannette:

Gitty en Gerard,

zet hem op, die laatste 100 km gaat zeker lukken. Geniet ervan. Petje af voor jullie.

groetjes,
    Kees en Jeannette Voogt

• 10 Augustus 2012 - 13:16

Corina:

hoi git en geer,

super gaaf om jullie verhalen achterelkaar te lezen na onze heerlijke vakantie in italie!!Hoop git dat je je smsje gekregen hebt op je verjaardag.Ik heb het pelgrimsboek van marlies net uit,op het eind kippevel en zit nu veel beter in jullie mooie tocht en herken ook dingen uit het boek,leuk!! We missen jullie wel,maar zijn toch dichtbij door al jullie mooie verhalen.Dikke knufels van ons allevier

• 10 Augustus 2012 - 22:36

Frans:

Hallo,
    Ik heb met plezier jullie verslagen gelezen. Vanaf nu wordt het met de dag drukker op de camino.
    Even een misverstand uit de weg ruimen. De regel van twee stempels per dag is alleen van toepassing op de wandelaars die in Sarria starten. Jullie hebben aan een stempel per dag genoeg.
    Als je in Santiago nog een overnachtingsadres zoekt is San Martin de Pinario zeer aan te bevelen, ligt nagenoeg naast de kathedraal net voordat
    je onder het poortje doorgaat.
    Nog heel veel wandelplezier wat nu nog komt is een fluitje van een cent.
    Buen Camino Frans.

Verslag uit: Spanje, Portomarín

De camino

Na een jaar van voorbereiding is het dan bijna zover.....we gaan pelgrimeren! We gaan op weg naar Santiago de Compostela. We beginnen in Frankrijk in St. Jean Pied de Port en gaan via de Pyreneeën naar Spanje.
Zondag 25 maart hebben we in de mooie kathedraal te Roermond samen met nog +/- 100!!pelgrims de pelgrimszegen gekregen. Het was mooi en..indrukwekkend.Tineke vd Knaap was daar met zoon en schoondochter ook aanwezig. Ik (Gitty)heb met Tineke al heel wat kilometers gemaakt om te trainen. Maar Tineke is nu al op weg naar Santiago en komt half juni weer terug.
Nu zijn Gerard en ik samen gaan trainen. Dat wil zeggen: We beginnen samen en eindigen samen en daar tussenin lopen we ieder onze eigen wandeling, aangezien we een heel ander tempo hebben. Dat klinkt misschien raar,maar voor ons werkt het wel goed en we verliezen elkaar niet uit het oog.
Afgelopen weekend zijn we ook op deze manier in zuid Limburg gaan trainen. En wat hebben we daar van genoten, prachtige natuur en mooi weer. Alleen was het wel iets zwaarder dan we in eerste instantie dachten. De eerste dag een pelgrimswandeling van 12 km en de andere 2 dagen 15 km. Hier langs de Rotte is het een fluitje van een cent, maar daar!!!met al die heuvels!!!
Best zere kuiten gekregen. Maar we hebben er zeker vertrouwen in, dat het helemaal goed gaat komen op de Camino.
Nu nog de laatste voorbereidingen treffen en dat valt ook nog niet mee, want voor een digibeet zoals ik, is het allemaal nog best moeilijk. Maar met hulp van onze kinderen komen we er vast wel uit.haha
Word vervolgd.
Gerard en Gitty