Einde van onze camino - Reisverslag uit Porto, Portugal van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu Einde van onze camino - Reisverslag uit Porto, Portugal van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu

Einde van onze camino

Blijf op de hoogte en volg Gitty

17 Augustus 2014 | Portugal, Porto

Morgen vertrekken we weer naar ons eigen vertrouwde kikkerlandje. We hebben weer een heel bijzondere reis gemaakt, met heel mooie en ook heel verdrietige momenten.
Nu hebben we nog niet alle mooie gekke momenten verteld, want daar stond ons hoofd niet naar, maar we willen ze jullie toch niet onthouden.
Want onderweg maak je heel wat mee, zoals:
We gaan aan de koffie bij n "gewoon" huis, zoals je dat wel vaker tegen kom op de camino, krijgen koffie, ik wil con leche, nou die kan ik krijgen, hier aub, en krijg gewoon n cupje koffiemelk, brr nu die hoef ik niet, dus dan maar thee. Ik mag nog even binnen kijken en ja hoor de heer des huises komt ook mee en laat ons zijn "klaagmuur" zien, zoals in Israel, zegt hij. Het is een muur gemaakt van lege flessen en daar voor staat een bank. Ja, die heb je nodig als je zoveel gedronken hebt. Ik kan je zeggen dat die man echt van het leven genoot en van zn eigen grap, haha.
Zo hebben we ook nog onverwacht n mis meegemaakt op t terras van n alberge tussen de was!
Volgende dag op weg via Caldas de Rei naar Pino, n gehucht, blijkt dat Gerard zn flesje niet goed dichtgedaan had en alles in zn",handtas" was nat, paspoort, geld en reisgids, zodat we, en gelukkig was het even droog, alles op n bankje hebben moeten drogen.
Gaat hij n lekker biertje halen bij n bar, om het in de alberge op te drinken, heeft hij zonder alcohol gekocht en als hij dan nog wat foto's wilt wissen en hij wist alles!!! Nou ja, dan snappen jullie het wel, het is niet zijn dag!!!
Maar de volgende dag, komt er een gezin ons voorbij en dan denken wij dat ze vragen of wij een foto van hen willen maken, maar nee, ze willen een foto van Gerard en voor we het wisten staan de kinderen naast hem heel trots en word er door de ouders n foto gemaakt. Ja, mijn Gerard word toch wel als een echte Pelgrim gezien.
In Santiago hebben we niet alleen n " gewone , compostella gekregen, maar ook nog n heel speciale. Het is dit jaar 800 jaar geleden dat St Franciscus van Assisi naar Santiago de Compostella is gelopen. Dit wordt om de 100 jaar herdacht en dat is dus dit jaar! We hebben het in de St Franciscus kerk opgehaald en hadden daarna nog een soort gebedsdienst voor de vrede met nog vele andere pelgrims. Dat was heel mooi.
De volgende dag, zitten we heerlijk rustig helemaal alleen, met zn tweetjes, in n park te genieten van de rust. Komt er een vrouw aan en die gaat vlak naast ons zitten!!! Terwijl het hele park nog leeg is!! Ik krijg gelijk een deja vu, net zoals toen in de bios, weten jullie nog, Han en Corien?
Donderdag 14 aug gaan we met de bus terug naar Porto, dat is wel heel bijzonder, want we komen langs alle dorpen en steden waar we doorheen zijn gelopen, maar dan nu in vogelvlucht. Zo maken we onze reis nog n keer mee.
Gisteren wilden we 's morgens naar een vlooienmarkt, maar die was 'smiddags, dan maar naar het fotomuseum in een voormalig gevangenis, ook pas ' s middags open. Schiet lekker op! Maar 's middags hebben we geen tijd, want dan hebben we al een ticket om naar een Port Cave te gaan vd familie Ferreira, dat maakte veel goed, ;)
Porto is best een aparte stad, oud en nieuw gebouwd door elkaar en ook zo met de winkels, duur en goedkoop en ook ziet de stad er 's morgens heel anders uit dan 's middags, dat komt door het licht/ schaduw.
Maar het is zeker de moeite waard om Porto te bezoeken. En als je een goed en goedkoop onderkomen wilt, zonder ontbijt, maar ja dat kun je in de hele stad.
Recidecial Belo Sonho in de Rue de Passos Manuel, tegenover het Coliseu do Porto ( bios)
Lekker rustig en heel schoon, ze hangen ook je kleren nog op die je hebt gewassen en te drogen hebt gehangen in bad;

Het is al met al toch een heel verhaal geworden.
Wij kijken ondanks het verdriet van Ria, toch terug op een heel mooie camino en houden er zeker heel goede herinneringen aan over.
We vinden het ook weer heel fijn om morgen weer terug te gaan naar alle mensen die ons zo gesteund hebben.
G en G xx

• 17 Augustus 2014 - 19:21

Sharmila:

Hoi Gitty,

Wat schrijf je dat allemaal leuk zeg! Ik heb gelachen om je verhaal (dat had ik wel even nodig).
    Wat een pech voor Gerard zeg. Las uit een eerdere bericht dat hij zijn hoed had verloren, toen bijna aangereden door een tractor. En nu dit allemaal weer.
    Ik wens jullie beiden een hele fijne terugreis en tot gauw!
    Groetjes, Sharmila xx.

• 17 Augustus 2014 - 20:02

Lucie:

Ha Gerard en Gitty,

Geweldig weer om jullie verhalen te lezen! Zo is het net of je als lezer er een beetje bij bent.
    Een hele goede terugreis gewenst! En sterkte straks weer met omschakelen, het voelt hier nu een beetje als herfst....
    Liefs, Lucie & Matt

• 18 Augustus 2014 - 08:43

Monique:

Hoi Gitty en Gerard,

Welkom thuis!
    Wij hebben genoten van jullie reis en soms voelden wij ons even bij jullie. Zeker het trammetje van Porto en de verhalen over de mensen daar, het klinkt ons heel mooi in de oren. Jammer dat de verslagen al weer ophouden. Dank jullie wel dat wij mee mochten reizen met jullie. Inderdaad het is hier herfst voor drie weken schijnt het, dus de trui kan de kast uit.
    Liefs van hier Monique en Phillip

• 18 Augustus 2014 - 13:23

Rutger Myrna Stan En Liene:

Welkom bijna thuis!!

We zijn blij dat jullie er weer lekker zijn :) Liefs

• 18 Augustus 2014 - 17:16

Sylvia:

Lieve Gerard en Gitty,

welkom thuis!!

Jullie kunnen weer terugkijken op een bijzondere camino met veel mooie belevenissen!
    Ik vond het heel fijn om daar getuige van te kunnen zijn via jullie verslagen!

Jullie zullen wel moeten wennen aan het weer hier:jammer genoeg is het inmiddels een beetje herfst geworden,maar dat past ook weer bij het vertrouwde Nederland.....
    Fijn dat jullie alle dierbaren weer in jullie armen kunnen sluiten,al zal de leegte,die Ria achterlaat wel heel voelbaar zijn als je weer gaat werken.

Geniet van de mooie herinneringen ,die jullie hebben na deze camino en hopelijk zijn jullie thuis weer snel gewend.
    Gitty,ik bel jou binnenkort om een afspraak te maken:dan kom ik langs nog voor jouw verjaardag en om de foto's te bekijken.

Tot snel, dikke knuffels Sylvia XXX

• 18 Augustus 2014 - 20:07

Stijn:

Ha G&G! ;)

Mooie verhalen hoor! Blij te zien dat jullie er weer een mooi avontuur van hebben gemaakt. Tot van het weekend en goede reis.

X Stijn en Isabel

Verslag uit: Portugal, Porto

De camino

Na een jaar van voorbereiding is het dan bijna zover.....we gaan pelgrimeren! We gaan op weg naar Santiago de Compostela. We beginnen in Frankrijk in St. Jean Pied de Port en gaan via de Pyreneeën naar Spanje.
Zondag 25 maart hebben we in de mooie kathedraal te Roermond samen met nog +/- 100!!pelgrims de pelgrimszegen gekregen. Het was mooi en..indrukwekkend.Tineke vd Knaap was daar met zoon en schoondochter ook aanwezig. Ik (Gitty)heb met Tineke al heel wat kilometers gemaakt om te trainen. Maar Tineke is nu al op weg naar Santiago en komt half juni weer terug.
Nu zijn Gerard en ik samen gaan trainen. Dat wil zeggen: We beginnen samen en eindigen samen en daar tussenin lopen we ieder onze eigen wandeling, aangezien we een heel ander tempo hebben. Dat klinkt misschien raar,maar voor ons werkt het wel goed en we verliezen elkaar niet uit het oog.
Afgelopen weekend zijn we ook op deze manier in zuid Limburg gaan trainen. En wat hebben we daar van genoten, prachtige natuur en mooi weer. Alleen was het wel iets zwaarder dan we in eerste instantie dachten. De eerste dag een pelgrimswandeling van 12 km en de andere 2 dagen 15 km. Hier langs de Rotte is het een fluitje van een cent, maar daar!!!met al die heuvels!!!
Best zere kuiten gekregen. Maar we hebben er zeker vertrouwen in, dat het helemaal goed gaat komen op de Camino.
Nu nog de laatste voorbereidingen treffen en dat valt ook nog niet mee, want voor een digibeet zoals ik, is het allemaal nog best moeilijk. Maar met hulp van onze kinderen komen we er vast wel uit.haha
Word vervolgd.
Gerard en Gitty