Van Porto naar Santiago - Reisverslag uit Lavra, Portugal van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu Van Porto naar Santiago - Reisverslag uit Lavra, Portugal van Gitty Rutten - WaarBenJij.nu

Van Porto naar Santiago

Door: Gitty

Blijf op de hoogte en volg Gitty

31 Juli 2014 | Portugal, Lavra

Dit jaar lopen Gerard en ik de Camino Portugues. Dat is van Porto naar Santiago.
Gisteren zijn we door Ton en Gerda naar Eindhoven gebracht en vanuit daar naar Porto gevlogen.
Het was een goede reis, nog even met de metro en om 17.00 hadden we al een slaapplaats in pension Duas Nacoes. Blij dat we niet verder hoeven te zoeken. Het was is een gezellige buurt, met veel terrasjes. Nadat we lekker gegeten hadden in een leuk restaurantje, aanbevolen door de man van het pension, gingen we lekker op tijd slapen. Nou ja, het was bloedheet in de kamer en het was buiten erg gezellig, dus de ramen maar dicht en de blower op hard!!!
Gelukkig hebben toch nog redelijk geslapen! Dat heb je als je moe bent.
Vandaag zijn we om 7.30 gaan lopen eerst op zoek naar de Kathedraal Se, want vanuit daar begint de route. Wij namen de alternatieve route, dat is langs de kust. Heel mooi maar het was allemaal toch wat verder dan we gedacht hadden, liepen nog n stuk te ver, :(
Maar uiteindelijk zijn we waar we wezen wilden, in Lavra, 22,6 km gelopen waar we dus maar liefst 8!!!!uur over hebben gedaan, jaja!
Maar dan heb je ook wat, een eigen bungalow op een camping, heerlijk, heerlijk.
Dat stelt minder voor dan je zou denken, hoor, het is meer een trekkershut. Maar wij vinden het geweldig! We hebben nog niet echt het camino gevoel, zien maar weinig pelgrims. Het zal gewoon echt een andere tocht worden dan de camino Frances, die we 2 jaar geleden hebben gelopen. We blijven nu zelfs bij elkaar lopen, zodat we elkaar niet uit het oog verliezen.
Nu zitten we lekker aan een biertje en gaan straks eten, we hebben best trek, na zo' n lange wandeling. Moeten gewoon ook weer wennen aan het lopen en de toch wel zware rugtas. Soms voel ik me een schildpad die op zn achterste benen loopt, haha. Het zal best allemaal weer goed komen. Word vervolgd.

• 31 Juli 2014 - 20:40

Nettie Iken:

Hé leuk Git en Gerard weer aan het wandelen, heerlijk.
    Dat wordt weer genieten van mooie verhalen en belevenissen van jullie saampjes.
    Hoop dat jullie lekker wandelweer hebben.
    Het zal misschien ook moeilijk zijn om het gevoel van de eerste reis te evenaren dat heeft zo'n indruk bij jullie achtergelaten. Maar geniet gewoon van het hier en nu en de vast mooie omgeving.
    Dikke kus van Bob en Nettie

• 31 Juli 2014 - 20:50

Ria En Philip Buitendijk:

Hoi lieve collega en Gerard
    Goed te horen dat jullie weer aan het lopen zijn als echte pelgrims alleen een camping hadden ze toen nog niet hoor .
    Geniet er maar van even aan niets anders denken en genieten van de natuur .
    Gr Ria en Philip
    Ps. wij zijn een paar daagjes met de vouwwagen weg naar camping De Roos in Rockanje lekker genieten van zee en strand.

• 31 Juli 2014 - 21:45

Ida:

Hallooo, ga jullie nog even een onwijs mooie vac. Toewensen, (ik had een andere datum in me hoofd),dat gaat zeker lukken als ik het weer leest, weer een hele belevenis zo samen,beetje anders, maar ook weer mooi, geniet ervan, ik geniet mee met je dagboek, in gedachten zie ik het voor me, haha, schildpad, kan je niet een beetje aan Gerard geven?xxx

• 31 Juli 2014 - 21:55

Marjo Borsboom-greeve:

Lieve zus en zwager,

Geweldig dat jullie weer aan de wandel zijn geslagen. Ik hoop dat het net zo n mooie reis mag worden als 2 jaar geleden en Gittie dat je je straks geen schildpad maar een jonge hinde mag gaan voelen!! HA HA!! Heel veel wandel plezier en geniet!! Dikke kus van Marjo

• 01 Augustus 2014 - 10:29

Ton&Gerda:

Hoi G&G goed om te horen dat jullie onderweg zijn.Doe het maar rustig aan en geniet vooral!! Heel veel succes . Liefs T&G.

• 01 Augustus 2014 - 18:15

Dolf En Janine:

Hoi Gerard en Gitty,

zo, de kop is eraf. Veel succes, en vooral genieten. Maar dat gaat zeker lukken.
    Zet m om. En we gaan de verslagen weer met veel plezier lezen.

Kus van ons.

• 01 Augustus 2014 - 20:28

Monique :

Hoi Gerard en Gitty,
    Tjonge wat vind ik dit weer geweldig! Wij hopen dat jullie een hele mooie loopreis krijgen en kijken uit naar jullie verhalen. Veel liefs,

Monique en Phillip

Verslag uit: Portugal, Lavra

De camino

Na een jaar van voorbereiding is het dan bijna zover.....we gaan pelgrimeren! We gaan op weg naar Santiago de Compostela. We beginnen in Frankrijk in St. Jean Pied de Port en gaan via de Pyreneeën naar Spanje.
Zondag 25 maart hebben we in de mooie kathedraal te Roermond samen met nog +/- 100!!pelgrims de pelgrimszegen gekregen. Het was mooi en..indrukwekkend.Tineke vd Knaap was daar met zoon en schoondochter ook aanwezig. Ik (Gitty)heb met Tineke al heel wat kilometers gemaakt om te trainen. Maar Tineke is nu al op weg naar Santiago en komt half juni weer terug.
Nu zijn Gerard en ik samen gaan trainen. Dat wil zeggen: We beginnen samen en eindigen samen en daar tussenin lopen we ieder onze eigen wandeling, aangezien we een heel ander tempo hebben. Dat klinkt misschien raar,maar voor ons werkt het wel goed en we verliezen elkaar niet uit het oog.
Afgelopen weekend zijn we ook op deze manier in zuid Limburg gaan trainen. En wat hebben we daar van genoten, prachtige natuur en mooi weer. Alleen was het wel iets zwaarder dan we in eerste instantie dachten. De eerste dag een pelgrimswandeling van 12 km en de andere 2 dagen 15 km. Hier langs de Rotte is het een fluitje van een cent, maar daar!!!met al die heuvels!!!
Best zere kuiten gekregen. Maar we hebben er zeker vertrouwen in, dat het helemaal goed gaat komen op de Camino.
Nu nog de laatste voorbereidingen treffen en dat valt ook nog niet mee, want voor een digibeet zoals ik, is het allemaal nog best moeilijk. Maar met hulp van onze kinderen komen we er vast wel uit.haha
Word vervolgd.
Gerard en Gitty